PEMAKNAAN PEMILIH PEMULA DALAM KAMPANYE DIGITAL PRABOWO-GIBRAN PADA PILPRES 2024
Gunadarma University
Indonesia
Gunadarma University
Indonesia
Abstract
The Presidential Election (Pilpres) in 2024 is an essential political event and is a highly anticipated moment for the Indonesian people in determining the country's leader for the next five years. From the number of voters recorded in the Permanent Voter List (DPT), it is estimated that in the 2024 election, the vote will be dominated by those from the millennial and Z generations (17-43 years old). In the technology-based era, digital political campaigns are the main focus in communicating with voters and influencing their decisions. This study aims to analyze the meaning of novice voters and provide an overview of how they respond to the Prabowo-Gibran pair's digital campaign in the context of the 2024 Presidential Election through a reception analysis method. This research uses an interpretive paradigm through a qualitative approach with reception theory by Stuart Hall. Data were obtained through observation, interviews with novice voters and documentation. The research shows that there is a variation in the meaning of novice voters in the digital campaign. Most novice voters responded positively (dominant hegemonic position), finding digital campaigns effective in shaping positive perceptions and influencing political views. However, there are also novice voters who accept some of the ideology but reject its implementation (negotiated position), and who reject the overall campaign message (oppositional position).
Keywords
References
Amanat_nasional. https://vt.tiktok.com/ZSFd2Evrs/. Retrieved pada Desember 2024.
Amanat_nasional. https://vt.tiktok.com/ZSFd2Gd2b/. Retrieved pada Desember 2024.
Anggraini, Rina N. (2023). Polling Institute: Prabowo-Gibran unggul di kalangan pemilih pemula. Antara News.
Barky, Cholalita S. (2022). Efektivitas Media Sosial dalam Kampanye Online Pemilihan Ketua Osis di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, Vol. 2, No. 8:317–321.
Dwiputra, Krisna Octavianus. (2021). Analisis Resepsi Khalayak Terhadap Pemberitaan Covid-19 Di Klikdokter.com. Jurnal Komunikasi Profesional, Vol. 5, No. 1:26–37.
Hariyanto, K. R. (2022). Studi Resepsi Iklan Tvc Rokok U-Mild. Petanda: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Humaniora, 4(2), 73-87.
Habibi, Alpan, & Haryati, Rr Tutik Sri. (2021). Artificial Intellegence In Nursing: A Literature Review. Jurnal JKFT, Vol. 6(No. 2).
https://vt.tiktok.com/ZSFd2WNhF/. Retrieved pada Desember 2024.
https://vt.tiktok.com/ZSFdj1m6d/. Retrieved pada Desember 2024.
Jumadil, A. (2021). Pemilu Serentak 2024: Menuju Kampanye Digital. Metrojambi.com.
Jurdi, Fajlurrahman. (2018). Pengantar Hukum Pemilihan Umum, Edisi Pertama. Jakarta: Prenadamedia Group.
Putri, W., Mursalim, M., & Dahlan, D. (2020). Tanggapan Remaja di Samarinda terhadap Novel Populer Jingga dan Senja Karya Esti Kinasih: Kajian Resepsi Sastra. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 4(2), 201-210.
Lestari, D. S., Azikin, R., & Rahim, S. (2020). Strategi Komisi Pemilihan Umum Dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Pemilih Pemula Pada Pemilihan Bupati dan Wakil Bupati 2018 di Kabupaten Pinrang. KIMAP: Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik, 1(1), 1-13.
Milatishofa, Kusrin, dan Weni Adityasning A. (2021). Analisis Resepsi Khalayak Terhadap Makna Body Positivity Pada Instagram Tara Basro. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 4, No. 2.
Morissan. (2015). Teori komunikasi: Individu hingga massa. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nugriah, I., Rahim, S., dan Lannai, D. (2022). Studi Fenomenologi Moralitas Wajib Pajak Profesi Dokter Pada Rumah Sakit Swasta Kota Makassar. Journal of Accounting Finance (JAF), Vol. 3 No. 1.
Permana, Rangga Saptya M. (2015). Makna Tri Tangtu Di Buana Yang Mengandung Aspek Komunikasi Politik Dalam Fragmen Carita Parahyangan.
Putri, Citra Eka, Hamzah, Radja Erland, dan Andriani, Fizzy. (2024). Analisis Resepsi Pada Trend Rasa Takut Akan Ketinggalan (Fomo) Bagi Remaja Di Media Sosial. Mediakom: Jurnal IImu Komunikasi, Vol. 8, No. 1:47–61.
Fatih, I. Z. A. (2024). Peran Media Sosial dalam Kampanye Politik di Indonesia Lima Tahun Terakhir: Antara Demokrasi dan Manipulasi Informasi. COMSERVA: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 4(7).
Ritonga, Anugrah Amartua. (2023). Persepsi Guru MTs Ex Pga Proyek Univa Medan tentang Pemberitaan Vaksinasi Covid-19 di Media Sosial. Junal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, Vol. 4, No. 1.
Rizky, Muhammad. (2024). Efektivitas Kampanye Digital dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Muda Pada Pemilihan Kepala Daerah Kota Semarang 2024. Jurnal Audience: Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 07, No. 02:182–200.
Silitonga, Novance , dan Roring, Franky P. (2023). Politik Digital: Strategi Politik Elektoral Partai Politik Dalam Kampanye Pemilu Presiden. Jurnal Communitarian Prodi Ilmu Politik, Vol. 4, No. 2.
Triwicaksono, Yohanes De Britto B., dan Nugroho, Adi. (2021). Strategi Komunikasi Politik Pemenangan Kepala Daerah. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, Vol. 5, No. 1:133–145.
Utami, Rosita I., dan Herdiana, A. (2021). Pemaknaan Pendengar Terhadap Iklan Testimoni Nutrisi Herbal Nariyah Di Radio Kasihku FM Bumiayu Dalam Teori Resepsi Stuart Hall. Jurnal Ilmiah Komunikasi Hindu Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram, Vol. 3, No.2.
Yuniarto, T. (2024). Pemilihan Umum 2024 dalam Angka. Kompas Pedia.
Communication Science Faculty