MY KID SPENDS MUCH TIME ON TIKTOK: EFEKTIVITAS MODIFIKASI PERILAKU DENGAN TOKEN EKONOMI DALAM KONTROL DURASI PENGGUNAAN TIKTOK
Universitas Negeri Padang
Indonesia
Universitas Negeri Padang
Indonesia
Universitas Negeri Padang
Indonesia
Universitas Negeri Padang
Indonesia
Universitas Negeri Padang
Indonesia
Abstract
TikTok social media addiction is one of the phenomena that is increasing today and has a major impact on daily life. To reduce this addiction, this study uses a behavior modification technique, namely token economy. The token economy is a behavior modification system that utilizes the principle of reinforcement in the form of tokens to increase the desired behavior. The economic tokens used are star stickers that will be given during the intervention phase. The research method used is a single case experiment with an A-B research design which is divided into 2 phases, namely the baseline phase (A) and the Intervention phase (B). The subject is a 14-year-old teenager who uses TikTok social media a lot. The results showed that the application of the token economy succeeded in reducing the duration of playing TikTok social media from an average of 6 hours a day to 2 hours a day
Keywords
References
Asmaya, F. (2015). Pengaruh penggunaan media sosial Facebook terhadap perilaku prososial remaja di Kenagarian Koto Bangun. Jom FISIP, 2(2), 1-15.
Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet. (2023). APJII jumlah pengguna Internet Indonesia tembus 221 juta orang. Diakses tanggal 26 Mei 2024. Diunduh dari https://apjii.or.id/berita/d/apjii-jumlah-pengguna-internet-indonesia-tembus-221-juta-orang
Deriyanto, D., & Qorib, F. (2019). Persepsi mahasiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang terhadap penggunaan aplikasi TikTok. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP), 7(2), 77-83.
Dewiratri, T. D., & Karini, S. M., & Machmuroh, M. (2014). Hubungan antara kecanduan internet dan depresi pada mahasiswa pengguna warnet di Kelurahan Jebres Surakarta. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 3(2), 75-84.
Falgoust, G., Winterlind, E., Moon, P., Parker, A., Zinzow, H., & Chalil Madathil, K. (2022). Applying the uses and gratifications theory to identify motivational factors behind young adult’s participation in viral social media challenges on TikTok. Human Factors in Healthcare, 2, 100014. https://doi.org/10.1016/j.hfh.2022.100014
Hasibuan, S. Y., & Daulima, N. H. C. (2023). Penerapan behavior therapy (token ekonomi) terhadap risiko kecanduan game online: Case study. Mahesa: Malahayati Health Student Journal, 3(8), 2320-2329.
Hurlock, E. B. (1980). Psikologi perkembangan. Erlangga.
Idris, F. (2022). Penanganan Perilaku Kecanduan Penggunaan Aplikasi Tiktok (Studi Kasus Pada Satu Mahasiswa di Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar). Skripsi (tidak diterbitkan). Universitas Negeri Makassar.
Indrijati, H., Mastuti, E., & Surjaningrum, E. R. (2001). Studi perbedaan efektivitas antara metode manajemen kelas good behavior game dengan metode manajemen kelas yang selama ini diterapkan. Laporan penelitian (tidak diterbitkan). Surabaya: Universitas Airlangga.
Katadata.co.id. (2023). APJII: Pengguna Internet Indonesia 215 juta jiwa pada 2023, naik 1,17%. Diakses 26 Mei 2024, dari https://katadata.co.id/digital/teknologi/646342df38af1/apjii-pengguna-internet-indonesia-215-juta-jiwa-pada-2023-naik-1-17
Kazdin, A. E. (2011). Single-case research designs. Oxford.
Kompas.com. (2023). Pengguna TikTok di Indonesia tembus 113 Juta, terbesar kedua di dunia. Diakses tanggal 26 Mei 224, dari https://tekno.kompas.com/read/2023/07/10/11000067/ pengguna-tiktok-di-indonesia-tembus-113-juta-terbesar-kedua-di-dunia#google_vignette
Longstreet, P., & Brooks, S. (2017). Life satisfaction: A key to managing internet & social media addiction. Technology in Society, 50, 73-77. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.05.003
Martin, G., & Pear, J. J. (2019). Behavior modification: What it is and how to do it. Routledge
Matson, J. L., Estabillo, J. A., & Matheis, M. (2016). Token economy. Encyclopedia of personality and individual differences, 1, 1-3.
Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification (6th ed.). Wadsworth Cengage Learning
Mim, F. N., Islam, M. A., & Paul, G. (2018). Impact of the use of social media on students’ academic performance and behavior change. International Journal of Applied Mathematics, 3(1), 299-302.
Miranti, D., & Pratikto, H. (2020). Modifikasi perilaku dengan cara token ekonomi untuk meningkatkan kemampuan bersosialisasi pada anak retardasi mental. Jurnal Psikologi Klinis Indonesia, 5(2), 30-36.
Puspitasari, W., & Fikry, Z. (2023). Kontribusi kontrol diri terhadap kecanduan media sosial TikTok pada remaja di Kabupaten Bekasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 13958-13964.
Stuart, E. A., & Rubin, D. B. (2008). Best practices in quasi-experimental designs: Matching methods for causal inference. In J. Osborne (Ed.), Best practices in quantitative methods (pp. 155-176). SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781412995627.d14
Sugiyono, S. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan kombinasi (Mixed methods). Bandung: Penerbit Alfabeta.
Surya, Y. W. I. (2002). Pola konsumsi dan pengaruh internet sebagai media komunikasi interaktif pada remaja (studi analisis resepsi pada remaja di Kotamadya Surabaya). Laporan penelitian (tidak diterbitkan). Surabaya: Universitas Airlangga.
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2011). Online communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48(2), 121-127. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020
van den Eijnden, R. J., Lemmens, J. S., & Valkenburg, P. M. (2016). The social media disorder scale. Computers in Human Behavior, 61, 478-487. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038
We Are Social. (2024). Digital 2024: 5 Billion social media users. Di akses tanggal 26 Mei 2024, dari https://wearesocial.com/id/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Young, K. S., & de Abreu, C. N. (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons.
Yumna, W. O., Husniah, W. O., & Kurniawan, U. T. (2022). Bimbingan kelompok melalui teknik token economy untuk mengurangi kecanduan media sosial siswa. Frame (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 1(1), 22-28.